۱۳۹۲ اسفند ۲۷, سه‌شنبه

پیام شاهزاده رضا پهلوی به مناسبت چهارشنبه سوری


Reza Pahlavi


جشن ملی ایرانیان، جشن پاکیزگی دل و جان، جشن شادی و روشنایی، جشن آتش و نور بر همه ی شما هم میهنان گرامیم شاد و فرخنده باد.

آخرین سه شنبه سال در راه است، پیش از پریدن آفتاب، هر خانواده بوته های خارو گزنی را که از پیش فراهم کرده اند در گذرگاه به ترتیب و پشت سر هم کپه می کنند. باغروب آفتاب و نیم تاریک شدن آسمان، همه خانواده و هم محله ایی ها دور هم جمع می آیند و بوته ها را آتش می زنند. از کوچک تا بزرگ همگی چندین بار از روی آتش می پرند، تا زردی و بیماری و غم را از خود بزدایند و سرخی و سلامت و زندگی را از آتش، مایه انرژی و هستی بدست آورند. در این هنگام با سرودن ترانه : « زردی من از تو، سرخی تو از من » و سروصدای قاشق زنی بچه ها، شور و شادی سراسر محله ها را فرا می گیرد.

این است چهارشنبه سوری، آیین کهن و باستانی هزاران ساله ایرانیان که بر پایه خرد و اخلاق نیاکانان ما بنا شده است و نه مراسمی که با توسل به خشونت با انفجار و هرج و مرج به شهروندان و زیست بوم آسیب رساند.

هم میهنان گرامیم، در هنگام برگزاری چهارشنبه سوری، به زندانیان سیاسی و خانواده های آنان بیاندیشیم و به یاری زحمتکشان دستمزد نگرفته و تنگدستان و کودکان بی سرپناه بشتابیم.
نور بر تاریکی پیروز است

رضا پهلوی

0 نظرات:

ارسال یک نظر