۱۳۹۲ بهمن ۶, یکشنبه

هشدار حسن روحانی به اسرائیل: دیوانگی کنند پشیمان می‌شوند


حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، هشدار داده است که اگر اسرائیل «دیوانگی» کرده و حمله‌ای نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای ایران انجام دهد، با «پاسخ پشیمان‌کننده» روبرو خواهد شد.
 
آقای روحانی در گفت‌وگویی که روز جمعه ۲۴ ژانویه (چهارم بهمن) با فرید زکریا، روزنامه‌نگار و تحلیلگر ارشد تلویزیون سی‌ان‌ان، انجام داده است، ابراز اطمینان کرده که اسرائیل چنین اقدامی انجام نخواهد داد «چرا که به خوبی می‌داند در این صورت پاسخ به او چه خواهد بود.»
 
رییس جمهوری ایران افزوده که «اسرائیل در این مسیر شعار می‌دهد و در مقام عمل قادر به چنین کاری نخواهد بود» اما هشدار داده که اگر این کشور «چنین دیوانگی را انجام دهد پاسخ بسیار پشیمان‌کننده‌ای خواهد گرفت.»
 
حسن روحانی در پاسخ به این پرسش که «آیا ایران به دنبال صلح با اسرائیل است؟»، نیز گفته «آنچه ما می‌خواهیم این است که رژیم اسرائیل دست از تجاوز خود بردارد و زمین‌هایی را که به ناحق غصب کرده است، به صاحبانش بازگرداند و حداقل در این مسیر به قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد که سال‌های زیادی از آن گذشته عمل کند. ما می‌خواهیم زندانیان فلسطینی را آزاد کرده و همه آوارگانی که از کشورشان بیرون رانده شدند به وطن خود بازگشته و آراء مردم آینده این سرزمین را تعیین کند.»
 
اسرائیل به شدت از برنامه اتمی ایران ابراز نگران می‌کند و معتقد است تهران در پوشش برنامه‌ای صلح‌آمیز، به دنبال ساخت تسلیحات هسته‌ای با هدف نابودی اسرائیل است.

برخی از مقام‌های این کشور از جمله بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر، بارها تهدید کرده‌اند در صورت ناتوانی جامعه بین‌الملل در متوقف کردن برنامه اتمی ایران، حمله‌ نظامی علیه تاسیسات هسته‌ای آن انجام خواهند داد.
 
نیروی هوایی اسرائیل پیش از این با حمله به نیروگاه اتمی اوسیراک عراق در سال ۱۹۸۱ و تاسیسات اتمی سوریه در سال ۲۰۰۷، آنها را نابود کرده بود. البته دولت سوریه در آن هنگام، منکر چنین مسئله‌ای شد.
 
اما مقام‌های جمهوری اسلامی همواره با تکذیب هرگونه انحراف برنامه اتمی خود به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای، هشدار داده‌اند که در صورت حمله اسرائیل به مراکز اتمی خود، پاسخی غیر قابل پیش‌بینی به این کشور خواهند داد. جمهوری اسلامی ایران موجودیت دولت و کشور اسرائیل را به  رسمیت نمی‌شناسد.
 
علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، در سخنرانی روز اول فروردین سال جاری خود در مشهد گفت که «تلقی ایران از قدرت اسرائیل به ترتیبی است که در صف دشمنان ملت ایران به چشم نمی‌آید و اگر غلطی از سردمداران اسرائیل سر بزند جمهوری اسلامی تل‌آویو و حیفا را با خاک یکسان خواهد کرد.»
 
حسن روحانی در مصاحبه خود با شبکه سی‌ان‌ان، در واکنش به این گفته نخست وزیر اسرائیل که «روحانی گرگی در لباس میش است»، خود را «منتخب یک ملت در انتخاباتی آزاد و رقابتی» توصیف کرده و در مقابل گفته که بنیامین نتانیاهو «یک متجاوز، غاصب و کسی است که کودکان را کشته و به زن‌ها رحم نکرده و امنیت منطقه را به هم زده است.»

حسن روحانی: به رآکتور اراک نیاز داریم
 
رییس جمهوری ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو، تاکید کرده که برنامه هسته‌ای تهران متوقف نخواهد شد و تحریم‌ها علیه ایران غیر قانونی است.
 
آقای روحانی گفته که برنامه هسته‌ای ایران همچنان زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواهد بود و جمهوری اسلامی هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نخواهد رفت.
 
او با تاکید گفته که غنی‌سازی اورانیوم توسط ایران نیز متوقف نخواهد شد و ساخت رآکتور آب سنگین اراک نیز به علت آنکه «رآکتور پلوتونیوم نیست و ما به آن برای تولید رادیو داروها نیازمندیم»، به پایان خواهد رسید.
 
رآکتور آب سنگین اراک می‌تواند در صورت تزریق سوخت هسته‌ای، پلوتونیوم تولید کند که از آن می‌توان در ساخت بمب‌های اتمی استفاده کرد.
 
جمهوری اسلامی و ۱+۵ شامل آمریکا، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در نوامبر سال ۲۰۱۳ به توافق دست یافتند که بر اساس آن، ایران اعلام کرد در شش ماه، از تزریق سوخت هسته‌ای به رآکتور آب سنگین اراک خودداری کند.
 
ایران همچنین در این شش ماه غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیش از پنج درصد را متوقف می‌کند و سانتریفوژهایش را نیز توسعه نخواهد داد. در برابر، قدرت‌های جهانی نیز بیش از چهار میلیارد دلار از پول بلوکه شده ایران در بانک‌های خارج از کشور را در چند قسط به این کشور پس می‌دهند و از تصویب تحریم‌های جدید علیه تهران خودداری می‌کنند.
 
آقای روحانی که نخستین رییس جمهوری ایران است که ظرف سه دهه گذشته به طور رسمی با رییس جمهوری آمریکا تلفنی گفت‌وگو کرده است، بارها گفته که بهبود مناسبات و روابط با ایالات متحده آمریکا را در دستور کار دارد و حتی احتمال بازگشایی سفارت این کشور در تهران را نیز رد نکرده است.
 
او در مصاحبه با سی‌ان‌ان تاکید کرد که «ما و آمریکا قرار نیست که تا ابد در حال دشمنی باشیم.»

0 نظرات:

ارسال یک نظر